Група у години пред полазак у школу
Похађање вртића у групи у години пред полазак у школу је постало ОБАВЕЗАНО од 2006.године. Остварује се као програм припреме за полазак у основну школу, најмање 9 месеци и то кроз два организациона облика: Полудневни (четворочасовни) рад са децом у објектима и издвојеним јединицама у оквиру основних школа и месних заједница и целодневни, кроз рад припремних група.
Програм доприноси остваривању права детета да расте и развија се у квалитетној васпитно-образовној средини која поштује његове способности, уважавајући његове потребе, подстиче његов психо-физички развој. За дете предшколског узраста је посебно важно да у години пред полазак у школу борави у подстицајној, осмишљеној и организованој средини.
Циљ васпитно-образовног рада у оквиру припремног предшколског програма је да допринесе: целовитом развоју детета; развоју способности; проширењу искуства; богаћењу сазнања о себи, другима и свету око себе. Припремни предшколски програм има за циљ непосредно припремање деце за школу, допринос њиховој зрелости за живот и рад који их очекује у основној школи.
Зрелост деце за полазак у школу подразумева ниво физичког и психичког развоја који ће детету омогућити да задовољи захтеве који ће му бити постављени у току наставног процеса. Циљеви се остварују кроз систем активности који доприноси остваривању појединих аспеката развоја.
Задаци васпитно-образовног рада у години пред полазак у школу: подстицање осамостаљивања; подршка физичком развоју; јачање социјо-емоцијалне компетенције; подршка сазнајном развоју; неговање радозналости; поштовање индивидуалности и подстицање креативности.
Области припреног предшколског програма су:
- Развој говора
- Развој математичких појмова
- Упознавање природне и друштвене средине
- Физичке активности
- Ликовно и музичко изражавање
- Припрема за почетно читање и писање
Из области развоја говора, планирају се активности које ће деци омогућити:
- да правилно артикулише гласове
- да познају графомоторичке вежбе
- да пажљиво слушају саговорника
- да буду радознала и слободна у комуникацији
- да испричају причу по слици
- да унапређују перцепцију говорне културе
- упознавање са дечјом књижевношћу
- неговање говорног стваралаштва
Не очекује се да знају да читају и пишу.
Из области математичких појмова, планирају се активности које ће деци омогућити да:
- разликују односе и релације (горе, доле, у, на, између, лево, десно, испред, иза)
- разликују геометријске облике (квадрат, троугао, круг, правоугаоник)
- познају геометријска тела у простору (лопта,коцка)
- појам линије и врсте линија
- образовање и бројност скупова
- подстичу логичко мишљење и развој сазнајних способности
Из области упознавања околине деца уче:
- да се оријентишу у времену и простору
- да разликују живу и неживу природу
- о заштити животне средине
- да разликују домаће и дивље животиње
- да познају занимања људи
- саобраћајно васпитање
- да знају како функционише људско тело
Из области физичког васпитања:
- физички развој
- развој опажања
- јачање здравља
- одржавање хигијене
Из области ликовног васпитања:
- цртање
- сликање
- обликовање
Из области музичког васпитања:
- слушање музике
- певање
- свирање
- плесне активности
Припрема за почетно читање и писање:
- развијање интересовања и увођење у свет писане речи
- гласовна анализа и синтеза речи
- препознавање слова
- сразмерно развијена фина моторика
Зашто је припремно предшколски програм важан?
- у погледу социјализације (лакше се уклапају у колектив, буду друштвенија)
- у односу на школске обавезе (боља концентрација и већа пажња)
- више предзнања
- развијеније способности (за ликовно, вербално, моторичко изражавање)